تبلیغات
مشاهیر و نام آوران ایران زمین - مطالب بهمن 1392

انسان در ادوار گذشته همواره در جستجوی خدا بوده است در این برهه ها گاهی اوقات این جستجوها به نتایج غیر واقعی منتهی می شده است . تعدد خدایانی که بشر برای خود ساخته بود گاهی منتهی به سر در گمی بشر شده است . در تمدن های باستانی بیشتر آثار خداوند به عنوان خدا شناخته می شده است از جمله ماه و خورشید و ستارگان . پرستش اینگونه از اثار تا سالهای متمادی ادامه داشته است . وحتی بسیاری از انسانها با وجود راهنمایی پیامبران الهی دست از عبادت اینگونه اثار بر نداشته اند . 

مقاله امروز تحقیقی است اساسی در مورد راز پرستش خداوند در این اعصار . 

دوستان می توانند نظرات خود را در قسمت نظرات مطرح کنند . 

 معراج مرجانی 

marjani.meraj@gmail.com 

www.medjai.blogsky.com  

 

 


ادامه مطلب
تاریخ : جمعه 11 بهمن 1392 | 11:01 ب.ظ | نویسنده : شهرام جمشیدی | نظرات

اولین روزنامه چاپی ایران، در دورهً سلطنت " محمد شاه قاجار " به وسیله " میرزا صالح شیرازی " در تهران تاً سیس گردید. نخستین شماره این نشریهً ماهانه که دارای نام مخصوصی نبود و به تقلید از واژهً روزنامه در زبان انگلیسی، " کاغذ اخبار " نامیده می شد، در 25 ماه محرم 1253 قمری ( اول ماه مه 1837 م ) انتشار یافت. موً سس نخستین روزنامهً ایران، جزء دومین گروه جوانانی بود که در زمان فتحعلی شاه به همت " عباس میرزای نایب السلطنه " برای تحصیل علوم جدید به انگلستان اعزام شده بودند. وی ضمن تحصیل در این کشور در فاصلهً سالهای 1230 تا 1235 قمری ( 1815 تا 1819 م ) زبانهای انگلیسی و فرانسه و لا تین و علوم طبیعی و تاریخ را آموخت و با فن چاپ نیز آشنائی پیداکرد. او در بازگشت به ایران، سمت مترجم رسمی دولت را احراز نمود و نخستین چاپخانه و اولین روزنامه را در دستگاه دولتی پادشاهان قاجار دایر کرد. بعدها به مقام سفارت رسید و برای ماً موریتهای مهم سیاسی به انگلستان و روسیه رفت. میرزا صالح مشاهدات و تجربیات خود را در انگلستان، در سفرنامه اش که معرف نخستین برخوردها و آشناییها و شیفتگیهای ایرانیان با زندگی متجدد اروپائی است، شرح داده و به برداشتها و استنباطهای کلی خویش در مورد نظام آزادیگرای انگلیسی و وضع اقتصاد و صنعت و فرهنگ این کشور نیز اشاره کرده است. مدیر اولین روزنامه ایران، که در آغاز عصر تجدد خواهی پادشاهان قاجار برای تحصیلات جدید به اروپا رفته و پس از بازگشت به کشور، سالها در مشاغل و مسئولیتهای گوناگون دولتی نقشهای حساسی ایفا کرده بود، به انتشار روزنامه در جهت پیروی از غرب و تحقق هدفهای تجدد گرایی توجه یافته بود، به طوری که در اعلام نامه یاطلیعهً روزنامه کاغذ اخبار که در اواخر رمضان 1252 قمری و در حدود چهار ماه پیش از چاپ نخستین شمارهً این روزنامه منتشر گردید، از " همت ملوکانهً اولیای دولت علیه " به " تربیت ساکنین ممالک محروسه " و اعظم تربیت که آگاه ساختن از کار جهان است سخن گفته است؛ و بر انتشار هر آنچه طرفه بوده و تازگی داشته و استماع آنها مورث آگاهی و دانش و عبرت اهالی مملکت خواهد بود، تاً کید کرده است. وی در این اعلام نامه مخصوصاً بر " همه طبقات خلق " لازم دانسته که در زمان خود مثل اهل زمان خویش باشند و مفاد قاعدهً " فی زمانک مثل اهل زمانک " را ،اساس رفتار و کردار خود قرار دهند. گر چه بعضی از پژوهندگان معتقدند این طلیعه فقط اعلان نشر روزنامه ای در آینده نیست، بلکه خود حکم یک شماره روزنامه ماهیانه را دارد و احتمال دارد بین نشر این طلیعه و اخبار محرم الحرام دو یا سه شماره از همین قبیل منتشر شده باشد؛ لیکن اکثر محققان اخبار وقایع شهر محرم الحرام را که در دوشنبه 25 محرم الحرام 1253 قمری برابر با اول ماه مه 1837 میلادی منتشر شده است، نخستین شماره روزنامه میرزا صالح می دانند. این شماره در دو ورق است که یک روی آن سفید و بر سر لوحهً آن نشان دولتی نقش شده و در پائین آن " اخبار و وقایع شهر محرم الحرام 1253 که در دارالخلافهً طهران است انطباع یافته " قید شده است. صفحه اول اخبار ممالک شرقیه که شامل اخبار دارالخلافه طهران است و صفحه دوم اخبار ممالک غربیه که خبرهایی از کشورهای ایتالیا ینگه دنیا ( آمریکا )، انگلند ( انگلستان )، ترکیه و ... درج شده است. این که نخستین نشریهً ادواری ایران تا چه سالی چاپ و منتشر می شده است دقیقاً مشخص نیست. اما به استناد سفرنامه های اشخاصی که در آن سالها در ایران بوده اند و نوشته های بعضی از مورخان این روزنامه حداقل سه سال منتشر شده است.



تاریخ : جمعه 11 بهمن 1392 | 10:46 ب.ظ | نویسنده : شهرام جمشیدی | نظرات

* این متن صرفا یکی از داستانهایی است از قرار گرفتن نماد شیر و خورشید در پرچم ایران نقل میشود لذا در درستی یا نادرستی ان تردید وجود دارد.

این مقاله به چگونگی قرار گرفتن شیر و خورشید بر روی پرچم ایران و طراحی پرچم جمهوری اسلامی می‌پردازد.

۱ تاریخچه شیر و خورشید

درباره‌ی نماد شیر و خورشید و قرار گرفتن آن برروی پرچم ایران افسانه‌سرایی‌های زیادی صورت گرفته است. برخی این نماد را به هویت ایرانی متصل می‌کنند و پرچم جمهوری اسلامی را خدشه دار نمودن هویت اصیل ایرانی می‌دانند. ملی‌گرایان و ناسیونالیست‌های متعصب ایرانی بر اصیل بودن این نماد اصرار می‌ورزند و برخی از آنها که از نظر سیاسی به جبهه‌ی ضد انقلاب هم تعلق خاطری دارند، چنان در تقدس بخشیدن به شیر و خورشید و دشمنی با پرچم جمهوری اسلامی افراط می‌کنند که گویی در این دنیا چیزی اصیل‌تر از شیر و خورشید وجود ندارد!

قدیمی‌ترین سندی که از وصال شیر و خورشید حکایت می‌کند مربوط به دوران امپراطوری سلجوقیان است:

« پادشاه ترک سلجوقی به نام غیاث‌الدین کیخسرو که در آسیای صغیر حکومت می‌کرد، عاشق دختری گرجی می‌شود و اصرار می‌کند که «پیکر او را روی سکه‌های سیمین بنگارند.» اما چون زدن سکه با پیکر زن، از نظر مسلمین قبیح بود، با راهنمایی و ابتکار ستاره‌شناسان به گونه‌ای دیگر این آرزو برآورده شد. دستور دادند که شیری بر سکه نگاشته شود و در بالای آن خورشیدی با صورت آن زن قرار گیرد. اگر کسی به این مسئله ایراد می‌گرفت، توضیح می‌دادند که طالع پادشاه است و هنگام زاییده شدن، خورشید در برج اسد(شیر) قرار داشت و این نقش یادآور این اتفاق فرخنده است. با این حیله، هم به خواسته‌ی پادشاه عاشق‌پیشه جامه‌ی عمل پوشاندند و هم از بدگویی مردم جلوگیری کردند.»[۱]


برای اولین بار شیر و خورشید در این سکه‌ی سلجوقی به وصال هم رسیدند!


ادامه مطلب
تاریخ : جمعه 11 بهمن 1392 | 10:43 ب.ظ | نویسنده : شهرام جمشیدی | نظرات

سکه در ایران






ادامه مطلب را دنبال کنید


 

ادامه مطلب
تاریخ : جمعه 11 بهمن 1392 | 10:36 ب.ظ | نویسنده : شهرام جمشیدی | نظرات

  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای